Siirry sivusisältöön
  • Hakijalle
    • Hae koulutukseen
      • Haussa nyt - Koulutuskalenteri
      • Jatkuva haku
      • Yhteishaku
      • Hakijan ja opiskelijan neuvonta
      • Hakeutumisessa huomioitavaa
    • Tutkinnot ja koulutukset
      • Ammatilliset perustutkinnot
      • Ammattitutkinnot
      • Erikoisammattitutkinnot
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Valmentavat koulutukset
      • Avoin ammattiopisto
    • Polkuvaihtoehdot
      • Ammattilukio
      • Yrittäjyysopinnot
      • Urheiluakatemia
      • Huippuosaajan polku
      • Väyläopinnot
    • Opiskelu oppisopimuksella
      • Oppisopimus opiskelijoille
      • Oppisopimus yrittäjälle
      • Usein kysyttyä
    • Opoille
      • Ammatinvalinnan ohjaus
      • Nivelvaiheyhteistyö
  • Työelämälle
    • Osaamista henkilöstölle
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Muut koulutukset
      • Analyysit ja kartoitukset
      • Valmennukset ja ohjaus
      • Tutkinnot ja tutkinnon osat - oppisopimuskoulutuksella
    • Opiskelijoita työpaikalle
      • Työpaikalla järjestettävä koulutus ja näytöt
      • Kansainväliset opiskelijat
      • Työpaikkakysely
      • Tiitus-rekrytointisovellus
    • Oppisopimus mahdollisuutena
      • Oppisopimuksen periaatteet
      • Edellytykset
      • Yrittäjän oppisopimus
      • Oppisopimus työnantajalle
    • Työpaikkaohjaajan ohjeet
      • Koulutus- ja oppisopimus
      • Ohjaus työpaikalla
      • Opiskelijan HOKS
      • Näyttö ja arviointi
      • Työpaikkaohjaajakysely
  • Opiskelijalle
    • Opintojen alussa
      • Aloitusvalmennus
      • HOKS opintojen alussa
      • Polkuvaihtoehdot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskelijoilta perittävät maksut
      • Osallistu ja vaikuta
      • Huoltajille
    • Opiskelu
      • Aikataulut
      • HOKS opiskelun aikana
      • Polkuvaihtoehdot
      • Näytöt ja arviointi
      • Opiskelu verkossa
      • Valmistuminen
      • Yhteiset tutkinnon osat
    • Ohjaus ja tuki
      • Opintotoimistot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskelijaterveydenhuolto
      • ICT-palvelut
      • Digitutor
      • Kuraattorit ja psykologit
      • Opinto- ja omaohjaajat
    • Oppimisympäristöt
      • Opiskelu oppilaitoksessa
      • Opiskelu verkossa
      • Työelämässä oppiminen
      • Kansainvälisyys
    • Linkit ja lomakkeet
    • Asuminen
      • Asumisen järjestyssäännöt
      • Oppilaitoksen ja kodin välisten matkojen korvaaminen
  • Asiakastyöt ja palvelut
    • Kauneus ja hyvinvointipalvelut
      • Hieronta
      • Kauneudenhoito
      • Jalkojenhoito
      • Parturi-kampaamo
    • Muut palvelut
      • Ajoneuvot ja kuljetukset
      • Rakentaminen
      • Puutyöt ja kalusteet
      • Tekstiilityöt
    • Myymälät
      • Kauppapaikka opiskelijatöiden myymälä
      • Mestarin Alku -elintarvikemyymälä
    • Ravintolat
      • Ravintola Rantsu
      • Ravintola Aikkari
      • Ravintola Oppikuppi
      • Ravintola Startti
      • Sodankylän opiskelijaravintola
      • Kemijärven opiskelijaravintola
      • Santasport ravintolat
  • Tietoa REDUsta
  • Yhteystiedot
  • Linkit
  • ENG
Tietoa REDUsta
  • Hankkeet ja kehittämistoiminta
    • Arctic Smart Future Technologies -hanke
    • Asteelta toiselle - tukena oppivelvollisen siirtymässä
    • Avainpelaajaksi-hanke
    • Comparing good practises in European countries
    • COPNAT - Care for our planet with Natura 2000 and stand up against climate change!
    • Digimpi REDU - tekniikan pajasta osaamista opetukseen ja työelämään
    • DiVa - Digitaalisuudella vahvuutta opiskelun ja työn yhteensovittamiseen
    • DUKE – Digitaalisilla Kaksosilla Vipuvoimaa Uusiutuvalle Energialle
    • DUKE – Digitaalisilla Kaksosilla Vipuvoimaa Uusiutuvalle Energialle investoinnit
    • Etäopintoihin osallistumisen tukeminen perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa (eOPE)
    • eTwinning
    • E-urheilusta lappilainen tiekartta
    • From snow dunes to sand dunes
    • Hyvinvointia henkilöstölle ennakoivalla johtamisella
    • Jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittäminen (JOOK) -hanke
    • Joustavat oppimispolut Sodankylän malliin
    • Kemi-Tornion alueen äkillisen rakennemuutoksen hoito
    • KEPEÄ - kehittävä työelämäpedagogi
    • Koneellinen puunkorjuu ja kaukokuljetus ilmastonmuutoksen haasteissa - investointihanke
    • KOPO – Korjuukustannukset Lapin poimintahakkuukohteissa
    • LAATUSAMPO 7
    • Lapin yhteinen harjoittelupolku työelämään
    • Lapin yrittäjyyskasvatusstrategia
    • MESOT - Metsäkonesimulaatio-oppimis- ja tutkimusympäristön kehittämis- ja investointihanke
    • METKO - metsäkoulutuksen osaamisen kehittäminen Pohjois-Suomessa
    • MetsäRekry Lappi -hanke
    • METSO - Malminetsintään ja -tutkimiseen suunnattu osaamisen kehittäminen
    • Muutoskyvykkyys mikroyritysten vahvuutena Tunturi-Lapissa
    • NOSTEtta työnantajakuvalla ja työhyvinvoinnilla
    • ONT - Ohjaa nuori tulevaan
    • Organization of green workplace at vocational school
    • Osaamo – kohtaantoa edistämässä
    • OSTE – Osaamisella työelämään, osatyökykyisten tuettu osaamisen vahvistaminen
    • Our Spaces - kansainvälisyyshanke
    • Pohjoinen johtamisen foorumi
    • REDU - tekniikan pajat -investointiosio
    • SEE ME! - Näe minut! Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
    • Seuratoiminnan työhyvinvoinnin kehittäminen/ S21897
    • Silta – siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla
    • Tuunattua osaamista tulevaisuuden teille ja autoille (TOTTA)
    • Vertaansa vailla - verkostot johtamisen tukena
    • Yhdessä Parasta! Pohjoinen-hanke
  • Ilmoitustaulu
  • Liikuntasalien vuorot
  • Medialle
  • Meille töihin
  • REDU-konserni ja päätöksenteko
    • Historia
    • Konserni ja organisaatio
      • Lapin kesäyliopisto
      • Lapin koulutuskeskus REDU
      • REDU Edu Oy
      • Santasport Finland Oy
      • Santasport Lapin Urheiluopisto
      • Sisäiset palvelut
    • Laadunhallinta
      • Laadunhallinta opiskelijalle
      • Laadunhallinta REDUlaiselle
      • Laadunhallinta työelämälle
    • Päätöksenteko
      • Sidonnaisuudet
      • Tarkastuslautakunta
      • Yhtymähallitus
      • Yhtymäkokous
    • Strategia
  • Toimintayksiköt
    • Kemijärven toimintayksikkö
    • Kittilän toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Jänkätien toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Jokiväylän toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Porokadun toimintayksikkö
    • Santasport Lapin Urheiluopisto ja Lapin kesäyliopisto
    • Sodankylän toimintayksikkö
  1. Etusivu
  2. Tietoa REDUsta
  3. Hankkeet ja kehittämistoiminta
  4. REDU - tekniikan pajat -investointiosio

REDU - tekniikan pajat -investointiosio

Euroopan aluekehitysrahastoVipuvoimaa EU:ltaLapin liittoRedu

Hankkeen kesto: 1.9.2021-31.8.2022
Hankkeen kokonaiskustannukset: 428 226 €
EAKR ja valtion rahoitus: 299 758 €
Rahoittava viranomainen: Euroopan sosiaalirahasto, Lapin liitto

Hankkeen tavoitteena on kehittää tämän päivän osaamistarpeita vastaava digitalisaatiota ja robotiikkaa hyödyntävä oppimisympäristö, jossa Lapin koulutuskeskus REDUn toimialat toimivat yhteistyössä työelämän kanssa. Uudistuvan teollisuuden strategian (TEM 2021) mukaan Suomi tarvitsee koronasta elpymiseen ja teollisuuden kehittymistä varten uusia digitaalisuutta hyödyntäviä innovaatioita. Digitaalisilla ratkaisuilla halutaan tukea sekä alueen yrityksien tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa että opiskelijoiden yksilöllistä opiskelua ja mahdollistaa opiskelun monipaikkaisuus aiempaa paremmin, sillä korona-aikana opiskelu siirretään välillä nopeastikin etäopetukseen.

Hankkeessa haetaan ratkaisuja yrityksien koronasta elpymiseen esimerkiksi opiskelijayhteistyönä tehtävien uusien prototyyppien kehittämisen ja korkeakoulujen kanssa toteutettavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kautta. REDUn tekniikan pajan oppimisympäristöt mahdollistavat myös opiskelijoiden opintojen etenemisen turvaamiseen uusissa
digitaalisissa oppimisympäristöissä. Työelämä tarvitsee uusia ratkaisuja, jotta työtä ja työvoimaa on Lapissa saatavilla myös koronaepidemian hellittäessä. Työelämälle halutaan tarjota oppilaitosyhteistyössä mahdollisuuksia kehittää tuotteitaan ja toimintaansa oppilaitoksen uusissa oppimisympäristöissä opiskelijalähtöisesti.

Hankkeen aikana pilottiyrityksien kanssa testataan ympäristöjen toimivuutta ja mallinnetaan työelämäyhteistyön uusia mahdollisuuksia kehitetyissä oppimisympäristöissä. Hanke toteutetaan ”REDU – tekniikan paja toimintaan” -ESR-hankkeen hankeparina, jolloin uudet oppimisympäristöt saadaan heti yhdistettyä opetukseen ja sen kehittämiseen. Lappi-sopimuksen toimeenpanosuunnitelmassa Lapin tavoitteeksi on asetettu mm. vetovoimaisten koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen sekä tulevaisuuden työn muutoksiin ja digitalisaatioon valmistautuminen. Hanke vastaa alueelliseen sekä Lapin koulutuskeskus REDUn tarpeeseen toteuttaa opetusta nykyaikaisissa oppimisympäristöissä, joissa digitalisaation avulla opetus voidaan toteuttaa paikasta riippumatta.

Lähtökohtana hankkeessa on rakentaa uusi oppimisympäristö ja kehittää opetusta tämän päivän osaamistarpeita ja yrityksien innovointi- ja kehittämisyhteistyötarpeita vastaavaksi. Digitaaliset oppimisympäristöt yhdistettynä robotiikkaan ja 3D-mallinukseen tuovat monelle alalle uusia mahdollisuuksia suorittaa valinnaisia tutkintojen osia monialaisesti ja avata uudenlaista yritysyhteistyötä.

Hankkeen toimenpiteet koostuvat neljästä työpaketista:

1) robotiikkasolun hankinnoista ja toimintakäyttöön saattamisesta,
2) robotiikkasolun vaatimien muutostöiden selvittämisestä ja tutustumismatkasta valitun toimittajan luokse ja
3) hallinnolliset toimenpiteet.

Hankkeen tuloksena luodaan REDUn toimialoille fyysisen ja digitaalisen ympäristön yhdistävä nykyaikainen oppimisympäristö REDU - tekniikan paja, jossa huomioidaan digitaaliset ja robotiikkaratkaisut ja niiden monialainen käyttö eri toimialoilla ja yrityksien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Hankkeessa pilotoidaan 3D-mallinnusta ja 3D-tulostustekniikoita uusissa oppimisympäristöissä puu-, metalli-, sähkö- ja IT-aloilla. Uudet oppimisympäristöt vastaavat työelämän osaamisvaatimuksiin ja ovat edellytys sille, että opiskelijat saavuttavat opintojensa aikana työelämän tarpeita vastaavat digitaaliset taidot. Robotiikan avulla opiskelijat voivat toteuttaa yritysten kanssa projekteja, joissa
opiskelijat tekevät yrityksille tuotteiden prototyyppejä oppimisympäristössä. Uudet ympäristöt tuovat myös uuden mahdollisuuden suorittaa näyttöjä, mikäli opiskelija ei muutoin saa työelämälähtöistä oppimispaikkaa. Oppimisympäristöt hyödyttävät siis sekä alueen yrityksiä että opiskelijoita. REDUn vetovoima kiinnostavana yhteystyökumppanina kasvaa yrityksien näkökulmasta, kun oppilaitoksessa on tarjolla nykyaikaisia tämän päivän tarpeisiin vastaavia oppimisympäristöjä, joissa yritys voi tehdä tuotekehitystä ja
tutkimusta yhdessä opiskelijoiden, oppilaitoksien (myös korkeakoulut) ja toisten yritysten kanssa. menetelmiä ja pienentää raaka-ainehävikkiä, mikä on myös
uudistuvan teollisuuden strategian kulmakiviä.

Projektipäällikkö
Tarmo Aittaniemi
+358 400 726 219 tarmo.aittaniemi@redu.fi
REDU konserni
Korvanranta 50
96300 Rovaniemi
Vaihde: 020 798 4000
Hakupalvelut: 020 798 4100
Sähköposti: redu@redu.fi
Oikoteitä
  • Hakijan ja opiskelijan neuvonta
  • Henkilöhaku
  • Anna palautetta
  • Linkit
Seuraa meitä
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Snapchat
  • Youtube
  • LinkedIn
Copyright 2022 REDU
  • Evästeilmoitus
  • Tietosuoja
  • Saavutettavuus
  • Turvallisuus