Siirry sivusisältöön
  • Hakijalle
    • Hae koulutukseen
      • Haussa nyt - Koulutuskalenteri
      • Jatkuva haku
      • Yhteishaku
      • Hakijan ja opiskelijan neuvonta
      • Hakeutumisessa huomioitavaa
    • Tutkinnot ja koulutukset
      • Ammatilliset perustutkinnot
      • Ammattitutkinnot
      • Erikoisammattitutkinnot
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Valmentavat koulutukset
      • Avoin ammattiopisto
    • Polkuvaihtoehdot
      • Ammattilukio
      • Yrittäjyysopinnot
      • Urheiluakatemia
      • Huippuosaajan polku
      • Väyläopinnot
    • Opiskelu oppisopimuksella
      • Oppisopimus opiskelijoille
      • Oppisopimus yrittäjälle
      • Usein kysyttyä
    • Opoille
      • Ammatinvalinnan ohjaus
      • Nivelvaiheyhteistyö
  • Työelämälle
    • Osaamista henkilöstölle
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Muut koulutukset
      • Analyysit ja kartoitukset
      • Valmennukset ja ohjaus
      • Tutkinnot ja tutkinnon osat - oppisopimuskoulutuksella
    • Opiskelijoita työpaikalle
      • Työpaikalla järjestettävä koulutus ja näytöt
      • Kansainväliset opiskelijat
      • Työpaikkakysely
      • Tiitus-rekrytointisovellus
    • Oppisopimus mahdollisuutena
      • Oppisopimuksen periaatteet
      • Edellytykset
      • Yrittäjän oppisopimus
      • Oppisopimus työnantajalle
    • Työpaikkaohjaajan ohjeet
      • Koulutus- ja oppisopimus
      • Ohjaus työpaikalla
      • Opiskelijan HOKS
      • Näyttö ja arviointi
      • Työpaikkaohjaajakysely
  • Opiskelijalle
    • Opintojen alussa
      • Aloitusvalmennus
      • HOKS opintojen alussa
      • Polkuvaihtoehdot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskelijoilta perittävät maksut
      • Osallistu ja vaikuta
      • Huoltajille
    • Opiskelu
      • Aikataulut
      • HOKS opiskelun aikana
      • Polkuvaihtoehdot
      • Näytöt ja arviointi
      • Opiskelu verkossa
      • Valmistuminen
      • Yhteiset tutkinnon osat
    • Ohjaus ja tuki
      • Opintotoimistot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskelijaterveydenhuolto
      • ICT-palvelut
      • Digitutor
      • Kuraattorit ja psykologit
      • Opinto- ja omaohjaajat
    • Oppimisympäristöt
      • Opiskelu oppilaitoksessa
      • Opiskelu verkossa
      • Työelämässä oppiminen
      • Kansainvälisyys
    • Linkit ja lomakkeet
    • Asuminen
      • Asumisen järjestyssäännöt
      • Oppilaitoksen ja kodin välisten matkojen korvaaminen
  • Asiakastyöt ja palvelut
    • Kauneus ja hyvinvointipalvelut
      • Hieronta
      • Kauneudenhoito
      • Jalkojenhoito
      • Parturi-kampaamo
    • Muut palvelut
      • Ajoneuvot ja kuljetukset
      • Rakentaminen
      • Puutyöt ja kalusteet
      • Tekstiilityöt
    • Myymälät
      • Kauppapaikka opiskelijatöiden myymälä
      • Mestarin Alku -elintarvikemyymälä
    • Ravintolat
      • Ravintola Rantsu
      • Ravintola Aikkari
      • Ravintola Oppikuppi
      • Ravintola Startti
      • Sodankylän opiskelijaravintola
      • Kemijärven opiskelijaravintola
      • Santasport ravintolat
  • Tietoa REDUsta
  • Yhteystiedot
  • Linkit
  • ENG
Tietoa REDUsta
  • Hankkeet ja kehittämistoiminta
    • Arctic Smart Future Technologies -hanke
    • Asteelta toiselle - tukena oppivelvollisen siirtymässä
    • Avainpelaajaksi-hanke
    • Comparing good practises in European countries
    • COPNAT - Care for our planet with Natura 2000 and stand up against climate change!
    • Digimpi REDU - tekniikan pajasta osaamista opetukseen ja työelämään
    • DiVa - Digitaalisuudella vahvuutta opiskelun ja työn yhteensovittamiseen
    • DUKE – Digitaalisilla Kaksosilla Vipuvoimaa Uusiutuvalle Energialle
    • DUKE – Digitaalisilla Kaksosilla Vipuvoimaa Uusiutuvalle Energialle investoinnit
    • Etäopintoihin osallistumisen tukeminen perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa (eOPE)
    • eTwinning
    • E-urheilusta lappilainen tiekartta
    • From snow dunes to sand dunes
    • Hyvinvointia henkilöstölle ennakoivalla johtamisella
    • Jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittäminen (JOOK) -hanke
    • Joustavat oppimispolut Sodankylän malliin
    • Kemi-Tornion alueen äkillisen rakennemuutoksen hoito
    • KEPEÄ - kehittävä työelämäpedagogi
    • Koneellinen puunkorjuu ja kaukokuljetus ilmastonmuutoksen haasteissa - investointihanke
    • KOPO – Korjuukustannukset Lapin poimintahakkuukohteissa
    • LAATUSAMPO 7
    • Lapin yhteinen harjoittelupolku työelämään
    • Lapin yrittäjyyskasvatusstrategia
    • MESOT - Metsäkonesimulaatio-oppimis- ja tutkimusympäristön kehittämis- ja investointihanke
    • METKO - metsäkoulutuksen osaamisen kehittäminen Pohjois-Suomessa
    • MetsäRekry Lappi -hanke
    • METSO - Malminetsintään ja -tutkimiseen suunnattu osaamisen kehittäminen
    • Muutoskyvykkyys mikroyritysten vahvuutena Tunturi-Lapissa
    • NOSTEtta työnantajakuvalla ja työhyvinvoinnilla
    • ONT - Ohjaa nuori tulevaan
    • Organization of green workplace at vocational school
    • Osaamo – kohtaantoa edistämässä
    • OSTE – Osaamisella työelämään, osatyökykyisten tuettu osaamisen vahvistaminen
    • Our Spaces - kansainvälisyyshanke
    • Pohjoinen johtamisen foorumi
    • REDU - tekniikan pajat -investointiosio
    • SEE ME! - Näe minut! Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen
    • Seuratoiminnan työhyvinvoinnin kehittäminen/ S21897
    • Silta – siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla
    • Tuunattua osaamista tulevaisuuden teille ja autoille (TOTTA)
    • Vertaansa vailla - verkostot johtamisen tukena
    • Yhdessä Parasta! Pohjoinen-hanke
  • Ilmoitustaulu
  • Liikuntasalien vuorot
  • Medialle
  • Meille töihin
  • REDU-konserni ja päätöksenteko
    • Historia
    • Konserni ja organisaatio
      • Lapin kesäyliopisto
      • Lapin koulutuskeskus REDU
      • REDU Edu Oy
      • Santasport Finland Oy
      • Santasport Lapin Urheiluopisto
      • Sisäiset palvelut
    • Laadunhallinta
      • Laadunhallinta opiskelijalle
      • Laadunhallinta REDUlaiselle
      • Laadunhallinta työelämälle
    • Päätöksenteko
      • Sidonnaisuudet
      • Tarkastuslautakunta
      • Yhtymähallitus
      • Yhtymäkokous
    • Strategia
  • Toimintayksiköt
    • Kemijärven toimintayksikkö
    • Kittilän toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Jänkätien toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Jokiväylän toimintayksikkö
    • Rovaniemi: Porokadun toimintayksikkö
    • Santasport Lapin Urheiluopisto ja Lapin kesäyliopisto
    • Sodankylän toimintayksikkö
  1. Etusivu
  2. Tietoa REDUsta
  3. Hankkeet ja kehittämistoiminta
  4. Arctic Smart Future Technologies -hanke

Arctic Smart Future Technologies -hanke

Euroopan aluekehitysrahastoVipuvoimaa EU:ltaLapin liittoLapin AMKReduLapin yliopistoLappia

Aikataulu: 1.8.2021-31.1.2023
Päätoteuttaja: Lapin AMK
Osatoteuttajat: Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU, Lapin yliopisto, Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia
Rahoituslähde: EAKR 2014-2020 / Kestävää kasvua ja työtä / Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen / Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Kokonaisbudjetti: 677 359 €, josta EAKR-rahoituksen osuus 541 887 €. REDUn osuus on 167 890 €.

ASFT-hanke pyrkii vastaamaan teknologisen erikoistumisen haasteisiin Lapissa oppilaitosten keskinäistä yhteistyötä ja yritysyhteistyötä kehittämällä. Lappilaisten mikro- ja pk-yritysten digitalisaation taso on valtakunnallisesti tunnistettuna heikko. Toimialojen välinen yhteistyö on vähäistä. Maakunnan eri oppilaitokset ovat investoineet digitaalisiin ympäristöihin (esim. 3d, VR, robotit ja muut Industry 4.0 ajattelun mukaiset ratkaisut) mutta toimijoilla ei ole tietoa tai työnjakoa siitä, mitä ratkaisuja on jo hankittu tai miten osaaminen tarjoillaan yrityksille.

Hankkeen kehitystavoitteena on, että oppilaitokset ovat erikoistuneet teknologiavalinnoissaan, tehneet keskinäisen työnjaon resursseista ja osaamisesta, ja tarjoavat erikoistumisen ja työnjaon avulla yrityksille laajempia ja kattavampia palveluita Industry 4.0 tematiikkaan liittyvään yritysten tuotekehitykseen.

Projektille on tarve, sillä uusia teknologioita ei oppilaitoksissa tai yrityksissä tunneta vielä tarpeeksi. Kehitystyö tehdään onnistuneimmillaan käyttäjälähtöisesti, sillä tavoin, että yritykset ja oppilaitokset ottavat teknologioita haltuun yhteisten ketterien kokeilujen (pilottien) avulla. Myös oppilaitosten työnjakoa tarvitaan; teknologiaratkaisujen elinkaari on lyhyt ja oppilaitosten tulee erikoistua tiettyyn vaihtoehtoiseen teknologiaan ja osata hyödyntää niitä yli organisaatiorajojen.

 

Tavoitteet

  • Luoda Industry 4.0 ajatteluun perustuen uutta osaamista alueelle, löytää uusia teknologioita ja niihin liittyviä sovellusmahdollisuuksia.
  • Kehittää toimialojen ja oppilaitosten välistä vuorovaikutusta ja poikkitieteellistä TKI-yhteistyötä.
  • Parantaa oppilaitosten välistä työnjakoa teknologioihin liittyen sekä parantaa teknologioihin liittyvää osaamisen jakamista ja resurssien viisaampaa käyttöä.
  • Laatia olemassa olevien laitteiden ja osaamisten tietopankki. Tavoitteellistaa resurssien, laitteiden ja tietoperustan yhteissuunnittelua oppilaitosten kesken. Suunnitella maakunnan uusia teknologiahankintoja yhdessä, erikoistumisia kunnioittaen.
  • Parantaa palveluiden saatavuutta, vaikuttavuutta ja yhteistoteutuksia kasvattaen näin yritysten innovatiivisuutta.
  • Parantaa maakunnan veto/pitovoimaa tarjoamalla selkeämmin uusiin teknologioihin liittyvät osaamiset ja resurssit yritysten kasvun tueksi.
  • Mahdollistaa uusien, kiinnostavien työpaikkojen syntymisen ja yritysten kehittymisen Industry 4.0 teknologiaratkaisujen nostaessa mm. yritysten digitaalisuuden tasoa.

 

Toimenpiteet

  • Tehdään selvitys potentiaalisten Industry 4.0 teknologioiden toimivuudesta maakunnan yritysten menestystekijänä.
  • Tehdään selvitys oppilaitosten teknologisesta kärkitarjoomasta sekä siihen liittyvästä työnjaosta ja yhteistyömallista.
  • Luodaan portfoliot osaamisprofiileista, millä jo hankittuihin laitteisiin liittyvä osaaminen jaetaan toisten oppilaitosten ja yritysten käyttäjille jotta yhteiskäytön mahdollisuudet paranevat.
  • Luodaan näkemys potentiaalisista, uusista teknologioista ja niiden soveltamismahdollisuuksista.
  • Tehdään suunnitelma täydentävistä tulevaisuuden teknologioista koko Lapin maakunnan tarpeisiin ja roadmap, joka ohjaa myöhemmin oppilaitosten keskinäistä työnjakoa ja hankintoja.
  • Valitaan parhaat yritysten teknologista kehitystä tukevat työkalut, jotka on pilotoitu yhdessä yritysten kanssa. Arvioidaan pilottien vaikuttavuus ja se, miten yritykset ottavat käyttöön uudet ratkaisut osana liiketoiminnan kehittämistä.
  • Luodaan toimintamalli oppilaitosten Industry 4.0 pohjaiselle yhteistyölle ja aktiiviselle vuoropuhelulle yritysten kanssa.

ASFT-hanke toimii REDUn osalta osoitteessa Jokiväylä 9, 96300 Rovaniemi

Projektipäällikkö
Elina Ahola
+358 40 547 1639 elina.ahola@redu.fi
Projektipäällikkö, Lapin AMK
Heli Laitinen
+358 44 478 0234 heli.laitinen@lapinamk.fi
REDU konserni
Korvanranta 50
96300 Rovaniemi
Vaihde: 020 798 4000
Hakupalvelut: 020 798 4100
Sähköposti: redu@redu.fi
Oikoteitä
  • Hakijan ja opiskelijan neuvonta
  • Henkilöhaku
  • Anna palautetta
  • Linkit
Seuraa meitä
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Snapchat
  • Youtube
  • LinkedIn
Copyright 2022 REDU
  • Evästeilmoitus
  • Tietosuoja
  • Saavutettavuus
  • Turvallisuus