Opiskelijanamme sinulla on mahdollisuus olla mukana REDUn opintojen kehittämisessä osallistumalla e-urheiluopintojen pilottiin. Opinnot ovat osa E-urheilusta lappilainen tiekartta -hankkeen pilotointia, jolla luodaan pohjaa pysyville e-urheilun opinnoille. E-urheiluopinnot ovat vapaasti valittava 15 osaamispisteen kokonaisuus ja niitä pilotoidaan ainakin kevät- ja syyslukukaudella 2022.
E-urheilu voi olla osa ammatillisen perustutkinnon opintoja. E-urheiluopinnot koostuvat kolmesta erillisestä tutkinnon osasta. Opinnot aloitetaan matalalla kynnyksellä tutustumalla e-urheiluun pelaten ja teorian kautta (5 osp). Toisessa osassa opiskelija kehittää e-urheiluosaamistaan sekä pelitaitoja (5 osp). Kolmannessa opiskelija syventyy huipulla vaadittaviin taitoihin (5 osp).
1. Tutustuminen e-urheiluun (5 osp)
Tutustuminen e-urheiluun on osana E-urheiluopintoja (15 osp). Opintojaksolla opiskelija tutustuu matalalla kynnyksellä e-urheiluun. Opintojakson aikana e-urheiluun perehdytään eri peleihin pelaamisen kautta sekä lyhyillä teoria osuuksilla. Tavoitteena ymmärtää e-urheilun peruskäsitteet, tunnistaa eri pelimuodot ja niiden eroavaisuudet sekä kehittää omaa pelitaitoa.
2. E-urheilijana kehittyminen (5 osp)
E-urheilijana kehittyminen on osana E-urheiluopintoja (15 osp). Opintojaksolla opiskelija kehittää pelitaitoja ja omaa osaamistaan e-urheilussa. Jakson aikana tutustutaan eri ominaisuuksien harjoittamiseen ja itsensä kehittämiseen. Tavoitteena ottaa huomioon fyysisen ja psyykkisen harjoittelun merkityksen urheilijana kehittymisessä sekä kehittää omaa osaamistaan e-urheilijana.
3. E-urheilijasta kilpaurheilija (5 osp)
E-urheilijasta kilpaurheilija on osana E-urheiluopintoja (15 osp). Opintojaksolla opiskelija perehtyy tarkemmin kilpapelaajan maailmaan. Opintojen aikana opiskelija osallistuu e-urheilun kilpailutoimintaan sekä kehittää elämänhallintataitoja. Tavoitteena suunnitella harjoitussuunnitelma, arvioida ja kehittää omaa osaamistaan sekä syventää lajiosaamistaan.
Ilmoittautuminen tammikuussa 2022 alkaviin opintoihin on käynnissä 3.12.2021 saakka. Mukaan mahtuu kymmenen opiskelijaa. Mukaan pääsemisestä ilmoitetaan joulukuun aikana.
Jos haluat ilmoittautua opintoihin, täytä oheinen linkki: https://link.webropol.com/s/eurheilu. Jos opintoihin tulee yli 10 hakijaa, valitsemme erikseen opintoihin pääsevät opiskelijat. Tämän jälkeen omaohjaajat/ opot lisäävät opinnot opintosuunnitelmaan.
Elokuussa 2022 alkaviin opintoihin ilmoittautuminen kevätlukukaudella 2022.
Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä omaohjaajaasi tai hanketoimijoihin: miikka.lehto(at)santasport.fi, 050 408 8252 ja niko.pimia(at)santasport.fi, 050 466 6092.
Tutustuminen e-urheiluun (5 osp)
E-urheilijana kehittyminen (5 osp)
E-urheilijasta kilpaurheilija (5 osp)
Toteuttajat: Rovaniemen koulutuskuntayhtymä, Santasport Lapin Urheiluopisto
Aikataulu: 1.1.2021 – 31.5.2023
Rahoituslähteet: Euroopan sosiaalirahasto, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Kokonaisbudjetti: 298 309€
Hankkeen kohderyhmänä ovat lappilaiset yläkoulut, toisen asteen oppilaitokset ja korkeakoulut sekä urheiluseurat. Kohderyhmänä ovat myös koulujen ja toisen asteen oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä urheiluseurojen seuratyöntekijät ja pelaajat.
Hankkeen tarkoituksena on kehittää e-urheilua koko Lapin maakunnassa sekä muiden toimijoiden parissa luomalla e-urheilun koulutuskokonaisuus ja toimintamalli. Tämän tueksi tehdään digitaalinen oppimis- ja valmennusympäristö, jotka sisältävät tarvittavat opetusmateriaalit. Hanke rakentaa ja vahvistaa Lappiin e-urheilun yhteistyöverkoston eri toimijoiden välille.
Hankkeen tavoitteena on:
Hankkeen tavoitteet kehittävät Lapin maakunnalle pohjaa e-urheilun koulutusopinnoille, -lajikoulutukselle ja valmennukselle sekä jatkuvan oppimisen ympäristölle ja akatemiatoiminnalle. Näiden avulla hanke antaa muille toimijoille mahdollisuuden hyödyntää koulutuskokonaisuutta ja seurayhteistyön mallia valtakunnallisesti.
Hanke rakentaa ja vahvistaa yläkoulun, ammatillisen oppilaitoksen, ammattikorkeakoulun, työllistäjinäkin toimivien urheiluseurojen ja lajiliiton välistä yhteistyötä sekä luo Lappiin e-urheilun seuratoiminnan verkoston.
Hankkeen konkreettisena tuloksena on digitaalinen oppimis- ja valmennusympäristö, joka sisältää koulutuksen toteutukseen tarvittavat opetusmateriaalit.
Lisäksi hanke mahdollistaa e-urheilun vapaan sivistystyön koulutuksen ja leirityksen, sekä yläkouluakatemian ja urheiluakatemian toiminnan Lapissa. Akatemiakoulutuksen ja seuratoiminnan kehittyessä hanke kehittää paikallista työvoiman osaamista ja luo uusia työllistymismahdollisuuksia.
Pitkän aikavälin vaikutuksena on luoda Lappiin toimiva e-urheilukulttuuri ja verkosto. Lapissa on valtakunnallisesti tunnettua ja kansainvälisesti tunnistettavaa e-urheiluosaamista, mikä edistää alueen veto- ja pitovoimaa. E-urheilukoulutuksen ja urheilijan polun avulla koulutukseen tavoitetaan sellaisia nuoria, jotka eivät ole hakeutuneet aiemmin tutkintoon johtavaan koulutukseen.