Siirry sivusisältöön
  • Hakijalle
    • Hae koulutukseen
      • Haussa nyt - Koulutuskalenteri
      • Jatkuva haku
      • Yhteishaku
      • Hakijan neuvonta
      • Hakeutumisessa huomioitavaa
    • Tutkinnot ja koulutukset
      • Ammatilliset perustutkinnot
      • Ammattitutkinnot
      • Erikoisammattitutkinnot
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Valmentavat koulutukset
    • Polkuvaihtoehdot
      • Ammattilukio
      • Huippuosaajan polku
      • Kansainvälinen polku
      • Urheiluakatemia
      • Väyläopinnot
      • Yrittäjyysopinnot
    • Opiskelu oppisopimuksella
      • Oppisopimus opiskelijoille
      • Oppisopimus yrittäjälle
      • Usein kysyttyä
    • Opoille
      • Ammatinvalinnan ohjaus
      • Nivelvaiheyhteistyö
    • Maahanmuuttajalle
  • Työelämälle
    • Osaamista henkilöstölle
      • Haussa nyt - koulutuskalenteri
      • Tutkintotavoitteinen koulutus
      • Lupa- ja korttikoulutukset
      • Työnantajien ja yritysten neuvonta
      • Yhteishankintakoulutukset
    • Opiskelijoita työpaikalle
      • Oppisopimus ja koulutussopimus
      • Kansainväliset opiskelijat
      • Ilmoita harjoittelu- tai työpaikka
    • Oppisopimus mahdollisuutena
      • Oppisopimus työnantajalle
      • Oppisopimus työntekijälle
      • Oppisopimus yrittäjälle
    • Yhteistyö ja kehittäminen
      • Hankkeet ja työelämäyhteistyö
      • Työelämäfoorumit ja verkostot
      • Oppimis- ja kehittämisympäristöt
    • Työpaikkaohjaus ja kyselyt
      • Tietoa työpaikkaohjaajalle
      • Työpaikkaohjaajakoulutus
      • Työpaikkakysely
      • Työpaikkaohjaajakysely
  • Opiskelijalle
    • Opintojen alussa
      • Aloitusvalmennus
      • HOKS
      • Polkuvaihtoehdot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskelijakortti
      • Opiskelijoilta perittävät maksut
      • Osallistu ja vaikuta
      • Huoltajille
    • Opiskelu ja valmistuminen
      • Aikataulut
      • HOKS opiskelun aikana
      • Opiskelu verkossa
      • Yhteiset tutkinnon osat
      • Poissaolot
      • Näytöt ja arviointi
      • Valmistuminen
      • Todistukset
    • Ohjaus ja tuki
      • Opintotoimistot
      • Opintojen rahoittaminen ja tuet
      • Opiskeluterveydenhuolto
      • Erityinen tuki
      • ICT-palvelut
      • Digitutor
      • Kuraattorit ja psykologit
      • Opinto- ja omaohjaajat
    • Oppimisympäristöt
      • Opiskelu oppilaitoksessa
      • Järjestyssäännöt
      • Opiskelu verkossa
      • Työelämässä oppiminen
      • Oppisopimus
      • Kansainvälisyys
    • Asuminen
      • Asumisen järjestyssäännöt
      • Oppilaitoksen ja kodin välisten matkojen korvaaminen
    • Linkit
  • Asiakastyöt ja palvelut
    • Kauneus ja hyvinvointipalvelut
      • Hieronta
      • Kauneudenhoito
      • Jalkojenhoito
      • Parturi-kampaamo
    • Muut palvelut
      • Ajoneuvot ja kuljetukset
      • Rakentaminen
      • Puutyöt ja kalusteet
    • Ravintolat
      • Ravintola Rantsu
      • Ravintola Aikkari
      • Kittilän opiskelijaravintola
      • Ravintola Startti
      • Sodankylän opiskelijaravintola
      • Kemijärven opiskelijaravintola
      • Santasport ravintolat
    • Myymälä
  • ENG
  1. Opiskelijan voimavarojen vahvistaminen oppilaitoksessa

Opiskelijan voimavarojen vahvistaminen oppilaitoksessa

Malli perustuu hankkeen aikana pilotoituihin menetelmiin ja työpajatyöskentelyihin toisella asteella opiskelevien ja työskentelevien kanssa. Toimenpiteillä on vahvistettu nuorten osallisuutta ja toimijuutta herättelemällä heidän omaa kokemustietoaan, tulevaisuusorientaatiotaan ja päämäärätietoisuuttaan opiskelussa ja elämänhallinnassa. Myös ammattilaisten osaamista ja toimintatapoja opiskelijoiden tukemisessa on vahvistettu. Mallissa keskitytään nuorten voimavarojen vahvistamiseen ja opintoihin kiinnittymisen tukemiseen monitoimijaisesti varhaisen vaikuttamisen näkökulmasta huomioiden nuorten moninaiset tuen tarpeet ja haastavat elämäntilanteet.  

Malli opiskelijoiden voimavarojen tukemiseen oppilaitoksessa perustuu systeemiajatteluun eli kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan, jossa eri sektoreiden toimijat koordinoidaan tukemaan yhdessä nuoren onnistunutta opintopolkua, erityisesti opintojen aloitusta ja niihin kiinnittymistä. Mallin mukainen toiminta edellyttää toimivaa monitoimijaista yhteistyötä painottuen varhaiseen vaikuttamiseen ja haastavien tilanteiden ennaltaehkäisyyn ja niiden ratkaisemiseen. Malli koostuu kolmesta osasta, joissa tuen intensiteetti ja toimijoiden tehtävät etenevät yhteisöllisestä kohti yksilöllisempää tukea. 

Malliin on koottu ...... Alla olevasta valikosta löydät tarkempaa tietoa, materiaaleja ja linkkejä näiden tueksi. 

Toisen asteen opintojen alkaessa on tärkeää tukea opiskelijoita opintoihin kiinnittymisessä ja sopeutumisessa uuteen oppilaitosympäristöön. Näitä edistävät erilaiset ryhmäytymistä vahvistavat toimenpiteet opiskelijaryhmittäin, kaikkien opiskelijoiden yhteiset oppimisympäristöihin tutustumiset tai toimipistekohtaiset aktiviteetit. Erilaiset yhteisöllisyyttä tukevat avoimet tapahtumat kuten aulakahvilat, lähiverkoston toimijoiden vierailut ja esittelyt, talosuunnistukset jne. edesauttavat oppilaitoskulttuurin syntymistä ja yksilön kiinnittymistä siihen.

Ryhmäytymistoimilla ja oppilaitoksen yhteisöllisellä opiskeluhuoltotyöllä tuetaan opiskelijoiden välistä sekä opiskelijoiden ja henkilöstön välistä yhteisöllisyyden ja yhteisen oppilaitoskulttuurin syntymistä. Avoin, suvaitsevainen ja erilaisuutta arvostava oppilaitoskulttuuri tukee yksilön, ryhmien ja henkilöstön viihtyvyyttä yhteisessä oppilaitosympäristössä. Näillä toimilla voidaan ennaltaehkäistä monia opiskelijoilla esiintyviä haasteita kuten yksinäisyyttä, ulkopuolisuutta, syrjäytymistä, kiusaamista, poissaolojen kertymistä ja opintojen keskeytymistä. Opiskelijat, jotka ovat kiinnittyneet hyvin opintoihinsa, ryhmäytyneet opiskelijakavereidensa kanssa ja kokevat oppilaitosympäristön viihtyisäksi voivat paremmin ja huolehtivat myös toinen toisistaan. 

Alta löydät materiaaleja ja vinkkejä....TÄMÄ TÄYDENTYY MYÖHEMMIN 

Opiskelijat viettävät oppilaitoksessa ison osan arjestaan, jolloin oppilaitoksen henkilökunta on avainasemassa huomaamaan pienetkin muutokset tai haasteet opiskelijan jaksamisessa ja hyvinvoinnissa. Mikäli huoli opiskelijasta herää, on erityisen tärkeää tuoda huoli matalalla kynnyksellä esille, jotta haasteisiin voidaan puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja ennaltaehkäistä niiden syventymistä. Opiskelijan haasteet eivät välttämättä näyttäydy samanlaisina kaikille, joten huolen herätessä jokaisen on tärkeää ottaa asia suoraan esille opiskelijan ja opiskelijasta vastaavien tahojen kanssa.

Varhaisen tuen muotoja oppilaitoksessa ovat esimerkiksi opiskeluhuollon palvelut, erityisopettajan tuki ja erilaiset tuetun opiskelun mahdollisuudet kuten koulunkäynninohjaajan tuki tai Vintti ja Takomo toiminta (REDUlla). Myös oppilaitoksen ulkopuolisen toimijaverkoston palveluja voi suositella opiskelijan arjen tueksi. Opiskelijan oma osallisuus ja toimijuus on hyvinvoinnin edistämisessä ensiarvoista, ja tätä täytyy tukea oppilaitoksen henkilökunnan toimesta. Vaikka opiskelija on ensisijaisesti vastuussa omasta toiminnastaan, täytyy tukea ja apua olla pitkäjänteisesti saatavilla, kun opiskelijan voimat ovat vähissä.  

Alta löydät materiaaleja ja vinkkejä....TÄMÄ TÄYDENTYY MYÖHEMMIN 

Opiskelijan tukemisessa kevyet ja ennaltaestävät varhaisen vaikuttamisen toimet eivät aina riitä, ja haasteiden syventyessä tai ongelmien kasautuessa tarvitaan johdonmukaisempaa ja intensiivisempää tukea niiden ratkaisemiseksi. Opiskelijan arkea ja opintojen edistymistä haastavat tilanteet liittyvät usein oppimisen tai opiskelun vaikeuksiin, sosiaalisiin tai terveydellisiin haasteisiin tai useiden eri haasteiden yhteisvaikutuksiin. Näissä tilanteissa opiskelijan ja oppilaitoksen henkilöstön tueksi tarvitaan monialaisen ammattilaisverkoston tukea.

Moniammatillinen verkosto koostuu ensisijaisesti oppilaitoksen omasta henkilökunnasta sekä opiskeluhuollon toimijoista. Opiskelijan muiden mahdollisten tukipalvelujen kuten sosiaali-, terveys- tai kuntoutuspalvelujen työntekijät on myös tärkeä ottaa mukaan yhteiseen tukiverkostoon parhaan mahdollisen avun varmistamiseksi. Opiskelijan oma toimijuus, osallisuus ja motivaatio muutokseen ovat ensisijaisen tärkeitä, jotta tukitoimilla päästään tavoiteltuihin tuloksiin. Yhteisesti sovituista tavoitteista täytyy pitää kiinni ja tehdyt toimenpiteet kirjata oppilaitoksen ja opiskeluhuollon järjestelmiin. Opiskelijan tilannetta ja tavoitteiden saavuttamista on seurattava aktiivisesti koko moniammatillisen verkoston kesken. Tietojen vaihto eri toimijoiden välillä on myös taattava, jotta tavoitteissa onnistutaan. Mikäli opiskelija tarvitsee opintojen suorittamiseksi erityistä tukea, voidaan siitä tehdä oppilaitoksessa erillinen päätös. 

Alta löydät materiaaleja ja vinkkejä....TÄMÄ TÄYDENTYY MYÖHEMMIN 

  • Hakijan neuvonta
  • Yhteystietohaku
  • Ilmoitustaulu
  • Anna palautetta
  • Ilmoituskanavat
  • Linkit
Copyright 2025 REDU