Lapin koulutuskeskus REDU

Työssäoppimassa Metsähallituksella

Neljä luonto- ja ympäristöalan opiskelijaa on työssäoppimassa Metsähallituksella kesällä 2018. Työssäoppimisen aikana he suorittavat tutkinnon osia Ulkoilureittien rakentaminen sekä Ympäristön hoitaminen. Ympäristönhoitajaksi opiskeleva Krista Ylinen kertoo millaista työssäoppiminen on ja mitä he ovat päässeet työpäiviensä aikana tekemään.

Päivä 1

Ensimmäinen päivämme työssäoppimassa alkoi työpisteeltä klo 8. Tapasimme siellä muut työntekijät ja kuulimme perehdytyksen tuleviin työtehtäviin sekä esteettömän reitin rakentamisen perusteisiin. Pakkasimme työvälineet autoihin, saimme loput varusteet itsellemme ja ajoimme Vaattunkikönkäälle. Aloitimme työt purkamalla olemassaolevia pitkospuita lähinnä rautakankien avulla sekä kasaamalla syntyneen puujätteen pinoihin poiskuljettamista varten.

Päivä 2

Bensankatkuinen päivä. Polttopuun tarve ei koskaan lopu Napapiirin retkeilyalueella, joten päivä kului uusien klapien sahaamisen merkeissä.

PÄIVÄ 3

Könkäänsaaren laavupihan puuvajojen täyttämistä ja alueen siivoamista. Puupinojen rakentamisessa on Tetriksen kaltaisessa pelissä vaadittavat taidot avainasemassa.

Päivä 4

Jotta Vaattunkikönkään reittejä voidaan edelleen käyttää, on Könkäänsaaressa toinen puoli reitistä vielä kulkuvapaana. Koska tämäkin reitti on kärsinyt vahinkoja vuosien saatossa, teimme siihen tarvittavia korjauksia jotta reitti säilyy toimintakunnossa uuden valmistumiseen saakka.

Päivä 5

Olin mukana uuden pitkospuun sekä rungon rakentamisessa. Työvälineitä oli lukuisia, kenttäsirkkelistä rautakankeen, porakoneeseen ja vatupassiin. Tämä oli ensisijaisesti sitä mitä tulin oppimaan: miten rakentaa ekologisesti pitkäikäistä pitkospuuta erilaisten ihmisten tarpeisiin. Antoisa ja opettavainen päivä!

Krista Ylinen opiskelee Luonto- ja ympäristöalan perustutkintoa REDUssa. Hän aloitti opintonsa syksyllä 2017 ja valmistuu ammattinsa vuoden 2018 loppupuolella. Lisää Kristan luonto- ja retkeilyaiheisia valokuvia löytyy hänen Instagram-tililtään: https://www.instagram.com/kristaylinenphotography/

Koulutuspaikkakunta:

Rovaniemi

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]