LÄPSY - Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa

www.redu.fi/lapsy 
 
131274_OPH_hankelogo_150.jpg

 

ilo_150.jpg    SAKK_165.jpg

REDU_165.jpg

Hankkeen eteneminen

Etusivu / Teema 2011 - 2012 / Hankkeen eteneminen

Hankkeen päätavoitteena on kehittää sekä vakiinnuttaa käyttöön toimintamalli/-malleja ja seurantajärjestelmä/- järjestelmiä, joilla ammatillisen koulutuksen läpäisyä pystytään tehostamaan ja keskeytyksiä vähentämään. Hankkeessa ovat mukana Rovaniemen koulutuskuntayhtymän (Lapin ammattiopisto, Lapin matkailuopisto, Lapin urheiluopisto), Itä-Lapin ammattiopiston ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksen elokuussa 2011 opintonsa aloittaneet opiskelijat, joiden opintopolkuja seurataan 3-4 vuoden ajan.

Rovaniemen koulutuskuntayhtymä kevät 2012:

Rovaniemen koulutuskuntayhtymän (Lapin ammattiopisto, Lapin matkailuopisto) lukuvuoden 2011- 2012 tavoitteena on luoda opiskelijan opintopolulle turvallinen ja osallistava lähtökohta ryhmäyttämisen ja opintojen henkilökohtaistamisen avulla. Hankkeen toteutukseen valittiin kohderyhmiksi oppilaitoksista pilottiryhmät, joissa ovat edustettuina seuraavat tutkinnot: kaivosalan perustutkinto, matkailualan perustutkinto, hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto, liiketalouden perustutkinto, sosiaali- ja terveysalan perustutkinto (lähihoitaja), logistiikan perustutkinta ja maanmittausalan perustutkinto.

Itä-Lapin ammattiopisto kevät 2012:

Itä-Lapin ammattiopiston tavoitteena keväälle 2012 oli jatkaa edellisellä kaudella suunniteltujen ja käyttöön otettujen käytäntöjen/ tuotteiden juurruttamista osaksi oppilaitoksen arkea, jossa tavoitteena on hyvinvoinnin ja tarvittavan ohjaustoiminnan avulla läpäisyn tehostaminen ja keskeyttämisen ehkäisy.

Opiskelijoilta on kerätty tietoa ammatinvalinnasta mm. seuraavilla kysymyksillä: Millaisia ajatuksia heillä oli tulevista opinnoista valitsemallaan alalla valinnan vaiheessa? Miten stereotypiat ovat pitäneet paikkansa? Onko alalla väliä sillä, onko opiskelija nainen vai mies? Mikä on ollut haastavinta opinnoissa? Onko käynyt mielessä keskeyttäminen? Jos on, niin miksi? Kysely on integroitu psykologian opintoihin.

Opiskelijoiden mukana on lähetty heidän vanhemmille Wilman käyttöohjeet ja toive siitä, että he seuraisivat nuoren opintojen edistymistä sitä kautta ja tukisivat yhteistä kasvatustyötämme.

Syksyllä 2012 aloittavien ryhmien ryhmävastaaville on pidetty koulutustilaisuus käytännöistä ja pyritty luomaan heille sellaista asennetta, että me olemme tosissamme hankkeen tavoitteiden toteutumisen suhteen ja juuri heillä on merkittävä tehtävä onnistumisessa ja opiskelijahuollossa.

Olemme suunnitellet yhdessä Polku- hankkeen kanssa, heidän toteuttamaa työpajan toimintamallia, joka on eräänä polkuna, niille opiskelijoille, jotka eivät ”viihdy” teoriaopinnoissa. Mallissa teoriaopintoja viedään osaksi työpajassa toteutettavaa käytännön opiskelua. Opiskelu työpajassa ei ole jatkuvaa, vaan opiskelija siirtyy takaisin ryhmäänsä, kun todetaan opiskelijan olevan siihen valmis.

Saamelaisalueen koulutuskeskus kevät 2012

Saamelaisalueen koulutuskeskuksen läpäisyhankkeen toimien päätavoitteena on opiskelijoiden hyvinvoinnin, sitoutumisen ja opintojen etenemisen seurannan paraneminen. Tavoitteena kehitettäessä läpäisyn tehostamista lukuvuonna 2011-2012 on ollut laatia opinto-ohjaukseen vuorovaikutteiset sähköiset sivut, sähköinen HOPS- lomake, rakentaa joustavuutta luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon porotalouden koulutusohjelman suorittamiseen, perustaa ”rästiparkit” toimipaikkoihin sekä järjestää  teemakoulutuksia. Oppilaitoksen kaikki opintoalat ovat kohderyhmänä hankkeessa. Lisäksi toimet kohdentuvat soveltuvasti myös saamenkielen ja kulttuurin opetuksen lukuvuosikoulutuksiin.